دانه چیا, دانه ها

با ساده ترین و مفیدترین روش‌های مصرف دانه چیا آشنا شوید

در مورد نحوه مصرف دانه چیا چه می دانید؟ آیا می دانید چگونه می توانید این دانه مغذی را به برنامه غذایی تان اضافه کنید؟ دانه چیا سرشار از مواد مغذی و معدنی بوده و برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد.تنها ۴ قاشق غذاخوری از این دانه (چیزی حدود ۶۰ گرم) حاوی ۲۰ گرم فیبر، ۱۰ گرم پروتئین و ۲۸۰ کالری انرژی است. تخم چیا منبع غنی از امگا ۳ است و برخی دیگر از مواد معدنی مفید مثل منیزیم، فسفر و کلسیم را درون خود جای داده است.

مصرف دانه چیا بسیار آسان است، زیرا آنها بی بو هستند و به راحتی به هر خوراک، غذا، دسر و نوشیدنی قابل اضافه شدن هستند. در این مقاله با 11 روش مصرف این دانه جادویی آشنا می‌شوید

1. انواع نوشیدنی و شربت با دانه چیا

یکی از بهترین راه های استفاده کردن از دانه چیا اضافه کردن آن به انواع نوشیدنی است. این کار به خصوص در تابستان می تواند بدن شما را به بهترین شکل هیدراته نگه دارد. زمانی که هوا گرم می شود، شما نیاز دارید با خوردن یک نوشیدنی لذت بخش میزان آب رسانی به بدن را بیشتر کنید. در این مواقع چه انتخابی بهتر از تخم چیا وجود دارد، زیرا میزان زیادی آب را در خود نگه می دارد و به مرور آن را در بدن تخلیه می‌کند.

در هر نوشیدنی یا انواع شربتی که تهیه می کنید، میتوانید یک قاشق دانه چیا بریزید. شربت لیموناد، موهیتو، آبمیوه های مختلف مثل شربت توت فرنگی یا شربت پرتقال و نعنا و … یک راه برای مصرف دانه چیا هستند. هیچ محدودیتی در نوع شربت شما وجود ندارد و میتوانید از تمام انواع شربت های هیجان انگیز و خوشمزه استفاده کنید.

2. ژله با دانه چیا

یکی دیگر از روش هایی که باعث می شود مصرف دانه چیا برای کودکان و بزرگسالان دوست داشتنی تر شود، تهیه ژله با آن است. میتوانید از هر نوع رنگ و طعم پودر ژله ای که دوست دارید استفاده کنید. قبل از سفت شدن در ژله به مقدار دلخواه دانه چیا بریزید.

دانه چیا هم ظاهر زیبا و منحصر به فردی به ژله ی شما می دهد و هم میان وعده و دسری سالم و شگفت انگیز می سازد.

3. دانه چیا به همراه ماست

 یکی از آسان ترین و قویترین میان وعده‌ها مخلوط ماست و دانه چیا است. برای اینکه طعم بهتری به ماست دهید می توانید برخی میو های خشک مثل توت خشک و همچنین انواع آجیل مانند: مغز گردو، پسته و بادام را به آن اضافه کنید.

4. سالاد میوه و دانه چیا

اضافه کردن تخم چیا به سالاد یکی از در دسترس ترین شیوه های استفاده از این ماده خوراکی بی‌نظیر است. بهترین راه حل اضافه کردن آن به سس سالاد است. فرقی برای ندارد این سس با مایونز، ماست و یا آبلیمو و سرکه تهیه شود، زیرا دانه های چیا هم می توانند به آن قوام بیشتری ببخشند و هم آن را مقوی تر سازند. جدای از سس، از تخم چیا می توان به صورت مستقیم در خود سالادها نیز استفاده کرد.

5. کیک دانه چیا

این بار هنگامی که خواستید کیک بپزید، مقداری دانه چیا نیز در مواد اولیه آن بریزید تا عصرانه مقوی تری داشته باشید. چه اشکالی دارد که دانه چیا را به مافین، کلوچه، پن کیک و انواع کوکی هم اضافه کنید؟ نگران نباشید در حین سرو، اصلا اذیتتان نخواهد کرد. با همین راه ساده مصرف دانه چیا را در رژیم غذایی روزانه تان افزایش دهید.

6. اسموتی دانه چیا

این هم یکی دیگر از راه های مصرف دانه چیا برای لاغری است. انواع روش های تهیه اسموتی را حتما میدانید. فقط کافی است یک قاشق دانه چیا در اسموتی تان بریزید و از خواص شگفت انگیز چیا استفاده ببرید. اسموتی دانه چیا را میتوانید به عنوان صبحانه میل کنید و تمام روز پر انرژی بمانید.

7. مربا با دانه چیا

 شاید برایتان عجیب باشد که چطور میتوان از یک دانه ی ریز مربا تهیه کرد. نه قرار نیست از خود دانه چیا مربا تهیه کنید. بلکه قرار است دانه چیا را به مربا پیوند بزنید!

هر مربایی را که خودتان در خانه تهیه کردید یا به صورت آماده خریده اید را بردارید و چند قاشق دانه چیا در آن بریزید و خوب بهم بزنید. در صورتی هم که از رژیم لاغری پیروی می کنید میتوانید از مرباهایی که کمتر شیرین هستند، استفاده کنید.

8. بمب انرژی زای خانگی

با دانه چیا گاهی ممکن است دلتان بخواهد یک خوراکی کوچک بخورید اما به شما انرژی بدهد و حالتان را خوب کند. تهیه کردن چنین ماده انرژی زایی آن هم در خانه اصلا سخت نیست. به کمک کمی میوه خشک، شکلات، کره بادام زمینی، جو، مغز آجیل های متنوع و … برای خودتان بمب انرژی زا تهیه کنید. میتوانید آن را به شکل توپی یا مانند شیرینی آجیلی، مستطیل شکل دربیاورید.

فرقی نمی کند از چه موادی برای تهیه آن استفاده کنید؛ فقط یادتان باید که یک قاشق غذاخوری دانه چیا نیز به آن اضافه کنید.

9. مصرف دانه چیا در سوپ

 این دیگر آسان ترین روش مصرف دانه چیا است. هر بار که سوپ تهیه می کنید، متناسب با مقدار سوپ و ذائقه خودتان دانه چیا بریزید. مخصوصا هنگامی که سرماخورده و ضعیف هستید؛ دانه چیا برایتان مانند یک معجزه عمل می کند و به شما قوت و نیرو می بخشد.

اگر کودک شما از دانه چیا خوشش نمی آید، سوپ یک روش مناسب برای آن است تا بدون این که اذیت شود از خواص چیا بهره مند شود.

10. بستنی دانه چیا

 بستنی را که خوراکی بسیار خوشمزه و پرطرفدار در بین کودکان است، می‌تواند با چیا به یک خوردنی سالم تبدیل شود. کافیست این دانه خوراکی را به انواع بستنی خانگی مثل آب هویج بستنی و شیر موز بستنی اضافه کنید و از بافت بی نظیر لذت ببرید.

11. مصرف دانه چیا برای ماهی سوخاری

 برای تهیه ماهی سوخاری میتوانید دیگر از آرد سوخاری استفاده نکنید. بلکه دانه چیا را پودر کرده و ماهی را به ترکیب پودر دانه چیا و انواع ادویه آغشته کنید. در این روش به هیچ وجه نباید ماهی را سرخ کنید و حتما باید ماهی در فر پخته شود. این غذا برای کسانی که میخواهند لاغر شوند هم مناسب است، چون هیچ گونه چربی اضافه یا مواد چاق کننده ای ندارد.

خلاصه:

در زیر 11 روش مصرف دانه چیا عنوان شده است:

  1. انواع نوشیدنی و شربت با دانه چیا
  2. ژله با دانه چیا
  3. دانه چیا به همراه ماست
  4. سالاد میوه و دانه چیا
  5. کیک دانه چیا
  6. اسموتی دانه چیا
  7. مربا با دانه چیا
  8. بمب انرژی زای خانگی با دانه چیا
  9. مصرف دانه چیا در سوپ
  10. بستنی دانه چیا
  11. مصرف دانه چیا برای ماهی سوخاری

نوشته های مشابه