دانه چیا, دانه ها

دانه چیا چیست و چه فوایدی دارد؟

دانه چیا

آیا می‌دانید دانه چیا چیست؟ با خواص چیا آشنا هستید؟ «دانه چیا» یا «تخم چیا» یکی از مفیدترین خوراکی‌های روی زمین است. این دانه‌های گیاهی مواد مغذی فراوانی دارند که برای عملکرد مغز و بدن بسیار مفید و حتی ضروری‌ است.

دانه چیا چیست؟

مهم‌ترین بخش از چیا همان‌طور که اشاره کردیم، دانه آن است. به طور معمول، دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک با قطر حدود یک میلی‌متر هستند که شباهت بسیار زیادی به تخم شربتی دارند. این دانه‌ها در رنگ های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، با رگه های رنگی یافت می‌شوند.

بر اساس آماری که در مورد روغن گیری دانه‌های چیا وجود دارد، ۲۵ تا ۳۰ درصد آن را روغن تشکیل می‌دهد. از دیگر روغن‌های موجود در این دانه می‌توان به اسید لینولئیک، امگا ۶، امگا نه و همچنین چربی‌های اشباع شده اشاره کرد.

همچنین دانه چیا به عنوان یکی از غنی ترین منابع گیاهی اسیدهای چرب امگا ۳ در جهان شناخته شده است. کسانی که برای تأمین امگا ۳ مورد نیاز بدن خود از ماهی و روغن ماهی استفاده می کنید ولی نگران فلزات سنگین سمی ماهی هستند و بو و مزه ماهی برایشان آزار دهنده است، می‌توانند از دانه چیا به عنوان منبع گیاهی امگا ۳ استفاده کنید.

علاوه بر این دانه چیا سرشار از کلسیم، پروتئین و فیبر است. این دانه فاقد گلوتن است، بنابراین برای بیماران سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند و یا برای کسانی که فقط سعی دارند از مصرف گلوتن اجتناب کنند، فوق‌العاده است.

این دانه‌ها را می‌توان در موارد بسیار زیادی به کار برد. می‌توان از آنها در تهیه نان، کیک و شیرینی‌ و نوشیدنی استفاده کرد یا می‌توانید آنها را روی سالاد یا ماست بریزید و مصرف کنید.به دلیل توانایی در جذب مایعات و تشکیل ژل، از این دانه همچنین می‌توان در غلیظ کردن سس‌ها  استفاده کرد.

تفاوت چیا و تخم شربتی:

از قدیم الایام در ایران تخم شربتی (بذر گیاه ریحان) را در نوشیدنی های خنک برای بر طرف کردن عطش در فصل تابستان استفاده می‌کردند. گاهی تخم شربتی به اشتباه به عنوان دانه های چیا خریداری شده و مورد استفاده قرار می گیرد، و یا خواص مربوط به دانه های چیا به تخم شربتی که در ایران فراوان است نسبت داده می شود که درست نیست زیرا با وجود تشابه ظاهری دانه ها اما این دو با یکدیگر تفاوت داشته و هر کدام خاصیت جداگانه ای دارند. تنها شباهت دانه چیا با تخم شربتی لعابدار شدن هر دو است، ولی مهم خواص دانه ها است که با هم فرق دارند.

اسموتی دانه چیا

فواید دانه چیا

1.سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد

آنتی اکسیدان ترکیب طبیعی است که با مصرف کردن مواد غذایی حاوی این ماده در بدن تأمین می‌شود. از جمله خواص دانه چیا داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است.

نکته جالب در مورد دانه چیا این است که مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان این دانه باعث می‌شود، پوسته‌ ماندگاری بالایی داشته‌ باشد و  تقریبا تا ۲ سال خارج از یخچال دوام می‌آورد.

2.دارای فیبر بسیار زیاد

فیبر از جمله ترکیبات طبیعی است که بدن شما برای انجام فرایندهای هضم و همچنین کاهش کلسترول به آن نیاز دارد. فیبر با کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول، و تنظیم عملکرد روده در ارتباط است.

دانه‌های چیا دارای مقدار زیادی فیبر است. با نگاهی کوتاه به ارزش غذایی دانه چیا متوجه خواهید شد که در دو قاشق از دانه چیا، حداقل ده گرم فیبر وجود خواهد داشت. این مقدار از فیبر به فرایند گوارش کمک شایانی خواهد کرد. همچنین کسانی که دچار یبوست می‌شوند، می‌توانند با مصرف دانه چیا عملکرد روده را در حرکت دادن مواد غذایی بهبود ببخشند و این مشکل را تا حدود خیلی زیادی درمان کنند.

3.به کنترل وزن بدن کمک می‌کند

دانه چیا دارای فیبر محلول می‌باشد که سبب می‌شود احساس کنید معده‌تان پر است. به این ترتیب می‌توانند از خوردن مقدار بیش‌تری از غذاها به خصوص در شب جلوگیری کنند. همچنین حجم دانه چیا با جذب آب و تشکیل لایه ژله ای دور خود افزایش می‌یابد به همین علت می تواند حس سیری را در انسان به وجود آورد و جلوی پر خوری را بگیرد.با اضافه کردن مقداری دانه‌ی چیا به غذاهای مورد علاقه‌تان، میل به خوردن را در خودتان کنترل کنید. فقط یادتان باشد که این دانه‌های را بیش از اندازه مصرف نکنید زیرا بعلت داشتن فیبر زیاد ممکن است معده‌تان دچار مشکل شود.

4.تنظیم قند خون

تحقیقات روی حیوانات نشان داده است مصرف دانه چیا، می‌‌تواند با بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون، سطح قند خون را پس از وعده‌های غذایی پایدار کند. این دانه می‌تواند علائم حساسیت به انسولین را کاهش دهد و میزان غیرعادی انسولین را در خون کم کند.تحقیقات اندکی هم که روی انسان‌ها انجام شده است این نتیجه را تایید می‌کند. این تحقیقات نشان داده‌اند که در مقایسه با نان معمولی، مصرف نان حاوی چیا می‌تواند میزان بالا رفتن قند خون پس از مصرف غذا را کاهش دهد.

5.رفع اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها (دیس‌لیپیدمی)

پژوهشی که در مجله‌ی انگلیسی تغذیه چاپ شده‌است نشان می‌دهد دانه‌ی چیا به عنوان یک منبع چربی خوراکی می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین بیاورد، در حالی که اچ‌دی‌ال یا کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد. هم‌چنین این پژوهش نشان داده‌است وقتی دانه چیا را جایگزین دیگر منایع چربی می‌کنید، از جمله روغن ذرت، آلفا لینولنیک اسید موجود در آن، می‌تواند از میزان تری‌گلیسیرید بالا جلوگیری کند و چاقی را در قسمت مرکزی بدن کاهش دهد.

6.کمک به داشتن پوستی سالم و ناخن‌هایی زیبا

دانه‌های چیا نه تنها حاوی امگا ۳ هستند، بلکه به میزان زیادی آنتی‌اکسیدان، روی،ویتامین E و کلسیم دارند که برای سلامتی پوست بسیار مفید هستند. مصرف دانه چیا به شما کمک می‌کند که پوست خود را دربرابر رادیکالهای آزاد و سایر عواملی که باعث فشار،التهاب و پیری پوست می‌شوند مقاوم کنید. در نتیجه پوستی درخشان‌تر و ناخن‌هایی سالم‌تر خواهید داشت.

تاثیر مصرف دانه چیا بر پوست:

  • نرم کردن پوست
  • مبارزه با علائم پیری
  • مرطوب کردن پوست
  • افزایش درخشش پوست
  • جلوگیری از پف کردن صورت
  • مبارزه با آکنه و چین و چروک
  • کمک به داشتن پوستی سفت تر

7. تقویت استخوانها

مواد غذایی مفید برای استخوان‌ها شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین می‌شود که همگی در دانه چیا موجودند. به ویژه میزان کلسیم موجود در این دانه‌ی گیاهی چشم‌گیر است و هر ۲۸ گرم آن  ۱۸٪ از نیاز روزانه را تامین می‌کند. این میزان از کلسیم موجود در اکثر محصولات لبنی بالاتر است. در نتیجه، دانه چیا می‌تواند یک منبع بسیار عالی جذب کلسیم برای افرادی باشد که لبنیات مصرف نمی‌کنند.

8. سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

با افزایش HDL یا کلسترول خوب در بدن، طبیعی است که سلامت قلب شما نیز حفظ می‌شود. بنابراین اگر شما نگران سلامت قلب خود هستید، می‌توانید گنجاندن دانه‌های چیا را در غذاهای روزانه‌تان امتحان کنید.

ﭼﻨﺪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ برای مصرف دانه چیا:

  • چیا خشک ﺭﺍ می‌توانید ﺑﻪ ﺳﺎﻻﺩ ﺧﻮﺩ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﯿﻞ ﮐﻨﯿﺪ.
  • روی غذاهایی مانند سیب زمینی پخته، ماست، سوپ و … بریزید و میل کنید.
  • افزودن ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ آش ها ﻭ ﺳﻮﭖ ﻫﺎ روی غلات صبحانه بپاشید و میل کنید.
  • انواع پودینگ صبحانه را با دانه چیا تهیه کنید.
  • می‌توانید چیا ﺭﺍ ﺑا ﮔﻮﺟﻪ ﻓﺮﻧﮕﯽ و ادویه های مخصوص مخلوط کرده و یک ﺳﺲ عالی تهیه کنید.
  • افزودن ﺑﻪ مواد کتلت،کوکو و برگر
  • چیا ﺭﺍ می توانید به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده کنید. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد.
  • به بطری آب و یا نوشیدنی های ورزش اضافه کنید و قبل از تمرین یا بازی های ورزشی آن‌را میل کنید.
  • نکته: اگر دانه چیا را به صورت خشک میل می کنید،حتماً بعد از آن آب فراوان بنوشید

مصرف این دانه‌ها را با مقدار کم شروع کنید

مصرف دانه‌های چیا را نیز باید مانند دیگر داروهای گیاهی با مقدار کم شروع کنید. شما نمی‌دانید که بدن‌تان با مصرف آن‌ها چه واکنشی نشان می‌دهد، بنابراین ابتدا باید آن را امتحان کنید و نتیجه را ببینید. اگر هیچ مشکلی رخ نداد یا احساس بدی نداشتید، می‌توانید به خوردن آن‌ها ادامه بدهید.به طور کلی بعضی از علائم ناشی از آلرژی‌زاها معمولا تورم و خارش پوستی به ویژه دور لب‌ها هستند. زمانی که این علائم پدیدار می‌شوند، دست از خوردن آن‌ها بردارید. برخی از علائم شدید آلرژی مانند گرفتگی گلو و تورم لب‌ها باید توسط پزشک درمان شوند، بنابراین برای دریافت درمان مناسب، بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنید.

برای خرید دانه چیا سالم و ارگانیک به فروشگاه بری‌نو مراجعه کنید.

چکیده:

چیا گیاهی یک ساله و از خانواده نعناعیان است که عموما هدف از کشت آن ،استخراج دانه هایش می‌باشد. این دانه‌ها در رنگ های گوناگون از جمله قهوه‌ای، خاکستری، سفید، سیاه و سفید، با رگه های رنگی یافت می‌شوند.

دانه چیا سرشار از امگا3،کلسیم، پروتئین و فیبر است.همچنین این دانه فاقد گلوتن است.

این دانه را می‌توان در موارد بسیار زیادی به کار برد. می‌توان از آنها در تهیه نان، کیک و شیرینی‌ و نوشیدنی استفاده کرد یا می‌توانید آنها را روی سالاد یا ماست بریزید و مصرف کنید.

دانه چیا و تخم شربتی ظاهر مشابه اما خواص بسیار متفاوتی دارند،به علت همین تشابه ظاهری گاهی این دو به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌شوند.

فواید چیا:

  1. آنتی اکسیدان : از جمله خواص دانه چیا داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است.
  2. فیبر: دانه‌های چیا دارای مقدار زیادی فیبر است. فیبر با کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول، و تنظیم عملکرد روده در ارتباط است.
  3. کنترل وزن بدن: حجم دانه چیا با جذب آب و تشکیل لایه ژله ای دور خود افزایش می‌یابد به همین علت می تواند حس سیری را در انسان به وجود آورد و جلوی پر خوری را بگیرد.
  4. تنظیم قند خون: مصرف دانه چیا، می‌‌تواند با بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون، سطح قند خون را پس از وعده‌های غذایی پایدار کند.
  5. رفع اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها: می‌دهد دانه‌ی چیا به عنوان یک منبع چربی خوراکی می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین بیاورد، در حالی که اچ‌دی‌ال یا کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد.
  6. کمک به داشتن پوستی سالم و ناخن‌هایی زیبا: دانه‌های چیا نه تنها حاوی امگا ۳ هستند، بلکه به میزان زیادی آنتی‌اکسیدان، روی،ویتامین E و کلسیم دارند که برای سلامتی پوست بسیار مفید هستند.
  7. تقویت استخوانها: مواد غذایی مفید برای استخوان‌ها شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین می‌شود که همگی در دانه چیا موجودند. به ویژه میزان کلسیم موجود در این دانه‌ی گیاهی چشم‌گیر است.
  8. سلامت قلب را بهبود می‌دهد: چیا با افزایش HDL یا کلسترول خوب در بدن، باعث میشود سلامت قلب شما نیز حفظ می‌شود.
عکس فواید دانه چیا