کلاژن

نشانه های کمبود کلاژن در بدن و راهای درمان آن

کلاژن مهمترین پروتئین و همچنین دومین ماده فراوان بدن بعد از آب در بدن است. با توجه به اینکه کلاژن بخش بزرگی از فیزیولوژی بدن ما را تشکیل می دهد نقش مهمی در سلامت ما در دوران سالخوردگی ایفا می کند. در این متن در مورد رابطه بین کلاژن و افزایش سن ،دلایل کاهش کلاژن و همچنین راهای مقابله باآن بحث می کنیم.پس بیایید از ابتدا شروع کنیم:

دو مورد از مهمترین چیزهایی که باید در مورد کلاژن بدانید:

۱.میزان ذخایر کلاژن بدن با افزایش سن کاهش می یابد.

بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید می‌کند، با افزایش سن توانایی طبیعی شما برای تولید کلاژن کاهش می یابد. بیشتر افراد ۳۰درصد از نیاز روزانه بدنشان به پروتئین را از کلاژن تهیه می کنند که نشان دهنده اهمیت کلاژن در بدن است. درصورت کمبود کلاژن،مشکلاتی از قبیل: پوست و مو و ناخن هایی خشک و نازک و همچنین مشکلات مفصلی  و مشکلات گوارشی است.

سن تنها عاملی نیست که می تواند تولیدکلاژن را کند کرده و آن را در بدن شما کاهش دهد،در زیر چندین عامل دیگر را که باعث کاهش کلاژن میشود،آورده شد:

  • خواب ضعیف
  • شکر خیلی زیاد
  • سطح بالای کورتیزول ناشی از استرس
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • رژیم غذایی کم آنتی اکسیدان
  • نشستن تمام روز و عدم فعالیت
  • کمبود مواد مغذی ویتامین C و روی
  • رادیکال های آزاد

۲.با رژیم غذایی مناسب بایستی به تولید کلاژن در بدن کمک کرد.

همانطور که چربی بلافاصله پس از ورود به بدن به چربی تبدیل نمی شود و گوشت بلافاصله به ماهیچه تبدیل نمی شود خوردن کلاژن نیز بلافاصله باعث ایجاد پوست ، مفاصل ، مو و ناخن های بهتر نمی شود. تنها استفاده به اندازه و مداوم از آمینو اسیدهای مناسبی که تشکیل دهنده کلاژن هستند باعث می شود تا بدن مواد ضروری مورد نیازش را برای تعمیر و تامین ذخایر کلاژن بدن بدست آورد.

رابطه بین پیری و کلاژن

میزان تولید طبیعی کلاژن در بدن در میانه دهه سوم زندگی با شیب زیادی کاهش می یابد. این خبر بدی برای پوست ما است. همچنین برای موها، ناخن ها ، سیستم گوارشی و مفاصل ما نیز خبر بدی است. کمبود کلاژن در رژیم غذایی باعث کمبود کلاژن در بدن ما می شود.

علائم کمبود کلاژن:

  • افتادگی پوست، ایجاد حفره های پوستی بزرگ
  • وجود چین و چروک و لکه های پوستی
  • تحلیلش لثه
  • شکننده شدن ناخن ها
  • پوست خشک
  • موهای نازک و ضعیف
  • سفتی مفاصل
  • مشکلات سیستم گوارشی
  • خستگی
  • میزان کاهش کلاژن از جوانی

 با رسیدن به سن ۵۰ سالگی کلاژن تولید شده در بدن به میزان نصف کلاژن تولید شده در دوران جوانی ما می رسد.

چگونه از کاهش کلاژن جلوگیری کنیم؟

اگرچه ما نمی دانیم که علت کاهش کلاژن تولید شده توسط بدن چیست به نظر می رسد افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از کلاژن استفاده می کنند، کاهش کلاژن را با سرعت کمتری تجربه می کنند.تحقیقات اخیر نشان می دهد که استفاده از مکمل های کلاژن باعث کاهش سرعت کمبود کلاژن در بدن می شود که سرعت افت کلاژن را می توان با بررسی پارامترهایی در پوست اندازه گیری کرد. مطالعات انجام شده تغییرات قابل ملاحظه ای را در کاهش نشانه های پیری مانند لکه های پوستی، استحکام پوست، قابلیت ارتجاعی پوست و آبگیری پوست نشان می دهند. دانشمندان حتی با بررسی رشته های کلاژن قادر به اندازه گیری تغییرات کلاژن در بدن هستند.

خلاصه:

کلاژن دومین ماده فراوان بعد از آب و مهمترین پروتئین در بدن ماست،که در اثر عوامل مختلفی مانند: افزایش سن،سطح بالای کورتیزول ناشی از استرس، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، رژیم غذایی کم آنتی اکسیدان، کمبود ویتامین C و رادیکال های آزاد سطح کلاژن بدن کاهش می‌یابد و  با رسیدن به سن ۵۰ سالگی کلاژن تولید شده در بدن به میزان نصف کلاژن تولید شده در دوران جوانی ما می رسد. درصورت کمبود کلاژن،مشکلاتی از قبیل: پوست و مو و ناخن هایی خشک و نازک و همچنین مشکلات مفصلی  و مشکلات گوارشی است.

نوشته های مشابه