دانه چیا, دانه ها

با ساده ترین و مفیدترین روش‌های مصرف دانه چیا آشنا شوید

در مورد نحوه مصرف دانه چیا چه می دانید؟ آیا می دانید چگونه می توانید این دانه مغذی را به برنامه غذایی تان اضافه کنید؟ دانه چیا سرشار از مواد مغذی و معدنی بوده و برای سلامتی بدن بسیار مفید می باشد.تنها ۴ قاشق غذاخوری از این دانه (چیزی حدود ۶۰ گرم) حاوی ۲۰ گرم فیبر، ۱۰ گرم پروتئین و ۲۸۰ کالری انرژی است. تخم چیا منبع غنی از امگا ۳ است و برخی دیگر از مواد معدنی مفید مثل منیزیم، فسفر و کلسیم را درون خود جای داده است.

مصرف دانه چیا بسیار آسان است، زیرا آنها بی بو هستند و به راحتی به هر خوراک، غذا، دسر و نوشیدنی قابل اضافه شدن هستند. در این مقاله با 11 روش مصرف این دانه جادویی آشنا می‌شوید

1. انواع نوشیدنی و شربت با دانه چیا

نوشیدنی‌های حاوی دانه چیا در تابستان یک انتخاب عالی برای تامین آب از دست رفته بدن می‌باشد. این نوشیدنی میزان زیادی آب را در خود نگه می‌دارد و به مرور آن را در بدن تخلیه می‌کند. شما هیچ محدودیتی در انتخاب شربت ندارید و می‌توانید یک قاشق این دانه را به هر شربتی که دوست دارید،مانند: انواع لیموناد، موهیتو، آبلیموهای مختلف مثل شربت توت فرنگی و نعناع و پرتقال اضافه کنید و سپس میل نمایید.

یک لیوان شیشه ای نوشیدنی صورتی رنگ که کنار آن یک پارچ شیر است

2. ژله با دانه چیا

باتوجه به محبوبیت بسیار بالای ژله در بین کودکان و بزرگسالان، می‌توان قبل از سفت شدن ژله مقدای دانه چیا روی آن بریزید تا مواد مغذی و ارزش غذایی آن بیشتر شود، همچنین ظاهری جذاب و منحصر به فرد به این میان وعده خوشمزه خود بدهید. از هر نوع رنگی که دوست داشته باشید نیز می‌توانید استفاده کنید.

3. دانه چیا به همراه ماست

یکی از ساده‌ترین و مقوی‌ترین میان وعده‌ها مخلوط ماست و دانه چیا می‌باشد. برای بهتر کردن عطر و طعم ماست می‌توانید از برخی میوه خشک‌ها مانند توت خشک و همچنین انواع آجیل مانند: پسته، بادام، فندق و مغز گردوه استفاده کنید.

یک ظرف استیل ماست که پر از دانه چیا است و با سیب یک سمت آن تزئین شده

4. سالاد میوه و دانه چیا

سالاد یکی از بهترین غذاها برای افزودن دانه چیا می‌باشد زیرا درست کردن این پیش غذا بسیار ساده و سریع است. تخم چیا را می‌توان بصورت مستقیم روی خود سالاد بریزید، اما بهترین روش استفاده افزودن آن به سس است زیرا می‌توانند به آن قوام بیشتری ببخشند. این سس می‌تواند با مایونز، آبلیمو، ماست و یا سرکه نیز درست شود.

نصف بشقاب سالاد شیرازی که دانه چیا روی آن ریخته شده

5. کیک دانه چیا

دفعه بعد که خواستید کیک بپزید، مقداری دانه چیا نیز در مواد اولیه آن بریزید تا عصرانه مقوی تری داشته باشید. چه اشکالی دارد که دانه چیا را به کلوچه، مافین، پن کیک و انواع کوکی هم اضافه کنید؟ نگران نباشید در حین سرو، اصلا اذیت نمی‌شوید. به همین راحتی می‌توانید مصرف دانه چیا را در رژیم غذایی روزانه تان افزایش دهید.

کیک پرتقالی با دانه چیا

6. اسموتی دانه چیا

این هم یکی روش دیگر مصرف دانه چیا برای لاغری است. انواع روش‌های مختلف تهیه اسموتی را حتما می‌دانید. فقط کافی است یک قاشق دانه چیا در اسموتی خود بریزید تا ازخواص شگفت انگیز چیا بهره‌مند شوید. این اسموتی را می‌توانید به عنوان صبحانه میل کنید و تمام طول روز پر انرژی بمانید.

یک لیوان شیشه ای اسموتی چیا که روی آن میوه بری ریخته شده و یک قاشق به آن تکیه داده شده

7. مربا با دانه چیا

 شاید برایتان عجیب باشد که چطور می‌توانیم از این دانه‌های ریز مربا تهیه کنیم. نه شما قرار نیست از خود دانه چیا مربا تهیه کنید. بلکه قرار است دانه چیا را به مربایتان اضافه کنید!

 هر مربایی را که خودتان در خانه درست کردید یا به صورت آماده خریده اید را بردارید و چند قاشق دانه چیا در آن بریزید و بخوبی هم بزنید. اگر دوست ندارید وزنتان افزایش یابد می‌توانید از مرباهایی که کمتر شیرین هستند، استفاده کنید.

ظرفهای شیشه ای مربای دانه چیا

8. بمب انرژی زای خانگی

گاهی ممکن است دلتان بخواهد با دانه چیا یک خوراکی کوچک بخورید اما به شما انرژی بدهد و حس و حالتان را خوب کند. تهیه کردن چنین ماده انرژی زایی آن هم در خانه کار اصلا سختی نیست. به کمک کمی میوه خشک، جو، شکلات، کره بادام زمینی، مغز آجیل های مختلف و … برای خودتان بمب انرژی زا درست کنید. می‌توانید آن را به شکل توپی یا مانند شیرینی های آجیلی، مستطیل شکل دربیاورید.

فرقی نمی کند از چه موادی برای تهیه آن استفاده کنید؛ فقط یادتان باید که یک قاشق غذاخوری دانه چیا را هم به آن اضافه کنید.

بمب ارژی زای توپی شکل با دانه چیا که پودر نارگیل روی آن ریخته میشود

9. مصرف دانه چیا در سوپ

 این دیگر آسان ترین روش مصرف دانه چیا است. هر بار که سوپ تهیه می‌کنید، می‌توانید متناسب با مقدار آن و ذائقه خودتان دانه چیا را به سوپ بیافزایید. مخصوصا زمانی که سرماخورده هستید و بدنتان ضعیف شده؛ دانه چیا برایتان مانند یک معجزه عمل می کند و به شما قوت و نیرو می‌بخشد.

اگر کودک شما دانه چیا را دوست ندارد، سوپ یک روش مناسب برای آن است تا بدون این که اذیت شود از خواص چیا بهره‌مند شود.

یک ظرف سرامیکی سیاه رنگ حاوی سوپ چیا که روی آن با سبزی خرد شده تزئین شده

10. بستنی دانه چیا

 بستنی را که خوراکی بسیار خوشمزه و پرطرفدار در بین کودکان است، می‌توانید با چیا به یک خوردنی سالم تبدیل کنید فقط کافیست این دانه را به انواع بستنی خانگی مثل آب هویج بستنی و شیر موز بستنی اضافه کنید و از بافت و طعم بینظیر آن لذت ببرید.

بستنی سفید رنگ با دانه چیا

11. مصرف دانه چیا برای ماهی سوخاری

برای تهیه ماهی سوخاری می‌توانید بجای آرد سوخاری، دانه چیا را پودر کرده و ماهی را به ترکیب پودر دانه چیا و انواع ادویه آغشته کنید. در این روش به هیچ وجه نباید ماهی را سرخ کنید و حتما باید ماهی در فر پخته شود. این غذا برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند هم مناسب است، چون هیچ گونه چربی اضافه یا مواد چاق کننده‌ای در آن وجود ندارد.

خلاصه:

در زیر 11 روش مصرف دانه چیا عنوان شده است:

  1. انواع نوشیدنی و شربت با دانه چیا
  2. ژله با دانه چیا
  3. دانه چیا به همراه ماست
  4. سالاد میوه و دانه چیا
  5. کیک دانه چیا
  6. اسموتی دانه چیا
  7. مربا با دانه چیا
  8. بمب انرژی زای خانگی با دانه چیا
  9. مصرف دانه چیا در سوپ
  10. بستنی دانه چیا
  11. مصرف دانه چیا برای ماهی سوخاری

نوشته های مشابه