دانه چیا, دانه ها

خواص شگفت انگیز دانه چیا

فواید دانه چیا چیست؟ چقدر از فواید این دانه اطلاعات مفیدی در دست دارید؟ آیا می‌دانستید دانه چیا می تواند روی کدام قسمت از بدن شما تاثیرگذار باشد؟ دانه های چیا در زمره‌ی سالم‌ترین خوراکی‌های سیاره زمین به شمار می‌روند. آنها سرشار از پروتئین ها و مواد مغذیی هستند که به سلامت قلب کمک می کند، دیابت نوع ۲ را درمان می کند، فشار خون بالا را کاهش داده و افسردگی را بهبود می بخشد.

در این مقاله 8 دلیل که شما باید دانه چیا را به رژیم غذایی خود بیفزاید،آورده شده است.

1.سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد

آنتی اکسیدان ترکیب طبیعی است که با مصرف کردن مواد غذایی حاوی این ماده در بدن تأمین می‌شود. از جمله خواص دانه چیا داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است.

نکته جالب در مورد دانه چیا این است که مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان این دانه باعث می‌شود، پوسته‌ ماندگاری بالایی داشته‌ باشد و  تقریبا تا ۲ سال خارج از یخچال دوام می‌آورد.

2.دارای فیبر بسیار زیاد

فیبر از جمله ترکیبات طبیعی است که بدن شما برای انجام فرایندهای هضم و همچنین کاهش کلسترول به آن نیاز دارد. فیبر با کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول، و تنظیم عملکرد روده در ارتباط است.

دانه‌های چیا دارای مقدار زیادی فیبر است. با نگاهی کوتاه به ارزش غذایی دانه چیا متوجه خواهید شد که در دو قاشق از دانه چیا، حداقل ده گرم فیبر وجود خواهد داشت. این مقدار از فیبر به فرایند گوارش کمک شایانی خواهد کرد. همچنین کسانی که دچار یبوست می‌شوند، می‌توانند با مصرف دانه چیا عملکرد روده را در حرکت دادن مواد غذایی بهبود ببخشند و این مشکل را تا حدود خیلی زیادی درمان کنند.

3.به کنترل وزن بدن کمک می‌کند

دانه چیا دارای فیبر محلول می‌باشد که سبب می‌شود احساس کنید معده‌تان پر است. به این ترتیب می‌توانند از خوردن مقدار بیش‌تری از غذاها به خصوص در شب جلوگیری کنند. همچنین حجم دانه چیا با جذب آب و تشکیل لایه ژله ای دور خود افزایش می‌یابد به همین علت می تواند حس سیری را در انسان به وجود آورد و جلوی پر خوری را بگیرد.با اضافه کردن مقداری دانه‌ی چیا به غذاهای مورد علاقه‌تان، میل به خوردن را در خودتان کنترل کنید. فقط یادتان باشد که این دانه‌های را بیش از اندازه مصرف نکنید زیرا بعلت داشتن فیبر زیاد ممکن است معده‌تان دچار مشکل شود.

4.تنظیم قند خون

تحقیقات روی حیوانات نشان داده است مصرف دانه چیا، می‌‌تواند با بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون، سطح قند خون را پس از وعده‌های غذایی پایدار کند. این دانه می‌تواند علائم حساسیت به انسولین را کاهش دهد و میزان غیرعادی انسولین را در خون کم کند.تحقیقات اندکی هم که روی انسان‌ها انجام شده است این نتیجه را تایید می‌کند. این تحقیقات نشان داده‌اند که در مقایسه با نان معمولی، مصرف نان حاوی چیا می‌تواند میزان بالا رفتن قند خون پس از مصرف غذا را کاهش دهد.

5.رفع اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها (دیس‌لیپیدمی)

پژوهشی که در مجله‌ی انگلیسی تغذیه چاپ شده‌است نشان می‌دهد دانه‌ی چیا به عنوان یک منبع چربی خوراکی می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین بیاورد، در حالی که اچ‌دی‌ال یا کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد. هم‌چنین این پژوهش نشان داده‌است وقتی دانه چیا را جایگزین دیگر منایع چربی می‌کنید، از جمله روغن ذرت، آلفا لینولنیک اسید موجود در آن، می‌تواند از میزان تری‌گلیسیرید بالا جلوگیری کند و چاقی را در قسمت مرکزی بدن کاهش دهد.

6.کمک به داشتن پوستی سالم و ناخن‌هایی زیبا

دانه‌های چیا نه تنها حاوی امگا ۳ هستند، بلکه به میزان زیادی آنتی‌اکسیدان، روی،ویتامین E و کلسیم دارند که برای سلامتی پوست بسیار مفید هستند. مصرف دانه چیا به شما کمک می‌کند که پوست خود را دربرابر رادیکالهای آزاد و سایر عواملی که باعث فشار،التهاب و پیری پوست می‌شوند مقاوم کنید. در نتیجه پوستی درخشان‌تر و ناخن‌هایی سالم‌تر خواهید داشت.

تاثیر مصرف دانه چیا بر پوست:

  • نرم کردن پوست
  • مبارزه با علائم پیری
  • مرطوب کردن پوست
  • افزایش درخشش پوست
  • جلوگیری از پف کردن صورت
  • مبارزه با آکنه و چین و چروک
  • کمک به داشتن پوستی سفت تر

7. تقویت استخوانها

مواد غذایی مفید برای استخوان‌ها شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین می‌شود که همگی در دانه چیا موجودند. به ویژه میزان کلسیم موجود در این دانه‌ی گیاهی چشم‌گیر است و هر ۲۸ گرم آن  ۱۸٪ از نیاز روزانه را تامین می‌کند. این میزان از کلسیم موجود در اکثر محصولات لبنی بالاتر است. در نتیجه، دانه چیا می‌تواند یک منبع بسیار عالی جذب کلسیم برای افرادی باشد که لبنیات مصرف نمی‌کنند.

8. سلامت قلب را بهبود می‌دهد.

با افزایش HDL یا کلسترول خوب در بدن، طبیعی است که سلامت قلب شما نیز حفظ می‌شود. بنابراین اگر شما نگران سلامت قلب خود هستید، می‌توانید گنجاندن دانه‌های چیا را در غذاهای روزانه‌تان امتحان کنید.

خلاصه:

دانه چیا خواص شگفت انگیز بسیاری برای بدن دارد که هرکسی را وادار می‌کند این دانه را وارد برنامه غذایی خود کند.تعدادی از این خواص بینظیر در زیر بصورت خلاصه بیان شده است.

  1. آنتی اکسیدان : از جمله خواص دانه چیا داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان در خود است که برای حفاظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، پیری و سرطان مفید است.
  2. فیبر: دانه‌های چیا دارای مقدار زیادی فیبر است. فیبر با کاهش التهاب، پایین آوردن کلسترول، و تنظیم عملکرد روده در ارتباط است.
  3. کنترل وزن بدن: حجم دانه چیا با جذب آب و تشکیل لایه ژله ای دور خود افزایش می‌یابد به همین علت می تواند حس سیری را در انسان به وجود آورد و جلوی پر خوری را بگیرد.
  4. تنظیم قند خون: مصرف دانه چیا، می‌‌تواند با بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون، سطح قند خون را پس از وعده‌های غذایی پایدار کند.
  5. رفع اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها: می‌دهد دانه‌ی چیا به عنوان یک منبع چربی خوراکی می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول را پایین بیاورد، در حالی که اچ‌دی‌ال یا کلسترول “خوب” را افزایش می‌دهد.
  6. کمک به داشتن پوستی سالم و ناخن‌هایی زیبا: دانه‌های چیا نه تنها حاوی امگا ۳ هستند، بلکه به میزان زیادی آنتی‌اکسیدان، روی،ویتامین E و کلسیم دارند که برای سلامتی پوست بسیار مفید هستند.
  7. تقویت استخوانها: مواد غذایی مفید برای استخوان‌ها شامل کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین می‌شود که همگی در دانه چیا موجودند. به ویژه میزان کلسیم موجود در این دانه‌ی گیاهی چشم‌گیر است.
  8. سلامت قلب را بهبود می‌دهد: چیا با افزایش HDL یا کلسترول خوب در بدن، باعث میشود سلامت قلب شما نیز حفظ می‌شود.

نوشته های مشابه